הפער הדיגיטלי וארגון ה- IT

לאחרונה אני מסתובב עם תחושה לא פשוטה. לא יכול להוכיח מדעית, אבל להערכתי הפער בין ארגוני ה- IT המסורתיים לבין הארגונים הטכנולוגיים החדשים קרי סטארטאפים, חברות לטכנולוגיה מתקדמת או אפילו "סתם" SMB אשר אינם ארגוני IT מסורתיים, מתרחב.
לפני מספר שנים ארגוני IT מסורתיים פעלו בצורה דומה לארגונים שאינם מסורתיים. נכון שבארגונים לא מסורתיים רכשו ציוד שאינו Tier 1 , השתמשו בפחות שכבות הגנה בהקשר של אבטחת מידע, השתמשו בתוכנות פחות מוכרות (לעיתים קוד פתוח) או השתמשו יותר ב- outsourcing אבל ההתנהלות הבסיסית הייתה דומה בכל הארגונים.
כעת, ארגונים לא מסורתיים אינם רוכשים ציוד מחשוב בעצמם אלא משתמשים ב- IAAS, אינם מתקינים תוכנה בעצמם אלא משתמשים ב- SAAS ואינם מפתחים תוכנה באופן מקומי אלא מפתחים ב- PAAS. אירגונים אלו גם משתמשים ב- iPAD וטלפונים חכמים בצורה הרבה יותר מתקדמת מארגונים מסורתיים, משתמשים יותר במחשבי PC מתוצרת Apple ובעיקר גם מסתמכים על רשתות חברתיות בצורה מהותית לביצוע פעולות עסקיות רבות וחשובות, לעיתים גם במודל עסקי שונה הנגזר מהכוח העולה של רשתות חברתיות אלו.
לעומתם, ארגוני ה- IT המסורתיים ברובם המכריע, אינם משתמשים ב- IAAS, SAAS או PAAS. השימוש בהתקני קצה מתקדמים וברשתות חברתיות נמצא בשוליים ובמקרים רבים אינו מובל בארגון על ידי זרוע ה- IT אלא על ידי זרוע השיווק (נקודה זו אגב היא הנושא המרכזי שנבחר לכנס השנתי שלנו - Manage The Scattered IT).
לארגוני ה- IT חששות מוצדקים מטכנולוגיות חדשות ולא תמיד בשלות אלו. בעיקר אבטחת מידע אך חשש מאובדן שליטה על נכסי ה- IT, חוסר האפשרות לשלוט על התוצאה שמתקבלת מטכנולוגיות אלו, אינטגרציה עם המערכות הקיימות ועוד ועוד. אולם, כפי שנראה כעת טכנולוגיות אלו, ובעיקר הרשתות החברתיות, התקני קצה חדשים וגם הענן, יתבגרו הרבה יותר ממה שארגוני IT חושבים. ובסופו של דבר השימוש בטכנולוגיות אלו יונחת ממועצות המנהלים ומהנהלת הארגון. בדיוק כפי שלפני 20 שנה הונחת השימוש במחשבי ה- PC למרות התנגדות ארגוני ה- IT שטענו בתוקף "אין דבר שמחשב ה- MF אינו יכול לספק".
לפיכך, אנו ממליצים לארגוני ה- IT להתכונן לבאות וכבר השנה לבצע ניסוי ראשוני ב- SAAS, IAAS ו- PAAS . כמו כן על ארגוני ה- IT לקבל בברכה שימוש בהתקני קצה חכמים ולבנות אסטרטגיה וכלים לשימוש ברשתות חברתיות.
כבר כעת ישנם ארגוני IT אשר קיבלו מציאות זו. לדוגמה, אחד ממנהלי התשתיות המוכשרים פנה אלינו לפני מספר חודשים וביקש המלצה ליועץ טכנולוגי אשר יסייע לו להעביר מערכת ל- IAAS (ככל הנראה ל- Amazon EC2 ) בתור "ניסוי כלים" למרות החששות המוצדקים וההתנגדויות בארגון ממהלך זה.
זה הזמן "להתעורר". הפער בין ארגוני ה- IT לעולם הטכנולוגי החיצון חייב להצטמצם.

תגובה 1:

Mr. ITIL Blog אמר/ה...

מנהלים ישראלים מתעקשים שלא להשקיע בשיטות ניהול, ולכן נוצר הפער. אסביר.

פרקינסון כתב כבר לפני 55 שנה: התפוקה מ-5 עובדים קטנה יותר מ-5 פעמים התפוקה לעובד, כי צריך לנהל אותם. אך אם לא תשקיע בניהול העובדים – הם יספקו עבודה אחד לשני, עד שהארגון לא יתקבל מהם שום תפוקה.

בחברת סטרטאפ קטנה אין צורך להשקיע מאמצי ניהול גדולים, ועל כן הם גמישים, ומסוגלים לנהל שינויים ביעילות. ארגוני IT גדולים שמתעקשים לחסוך דווקא בשיטות הניהול, נאלצים לוותר על הכנסת שינויים, כי אין להם את היכולת לנהל את השינויים. כל זמן שהם מתעקשים לנסות ולהפיק 5 פעמים תפוקה מ-5 עובדים – הם מקבלים גם חוסר גמישות תפעולית, וגם חוסר תפוקה.

העצוב בכל הסיפור הוא שהשקעה בשיטות ניהול מחזירה את עצמה מיידית. יעידו על כך אלה שהשקיעו בשיפור שיטות לניהול IT. אבל "טכנואידים" (אנשים שחושבים שלכל בעיה יש פתרון טכנולוגי) לא מוכנים להשקיע בשיטות ניהול, אלא מחפשים עוד טכנולוגיה שתפתור להם את הבעיה שנוצרה בגלל טכנולוגיה.

בני קמין.
www.itil.co.il/76448/Whats-ITIL