הסכם החשכ"ל האמריקאי GSA עם Google

ארגון החשב הכללי האמריקאי (ה- GSA ) סיים תהליך שבו נבחרה Google כספקית שירותי הדואר האלקטרוני שלו. מדובר על נקודת ציון חשובה בתולדות המחשוב. ה- GSA קובע מדיניות של משרדי הממשלה וסוכניות נלוות רבות בתחומים רבים כמו גם בתחום המחשוב. העובדה שה- GSA עבר בעצמו מארכיטקטורת שרתי דואר אלקטרוני מסורתית, שרתי דואר המותקנים במתקני החברה (במקרה זה שרתי Lotus Notes), לפתרון המותקן בענן הציבורי היא, ככל הנראה, נקודת אל חזור במחשוב הממשלתי והכללי.
מדובר על הבעת אמון שפתרון ענן ציבורי יכול לשמש ארגון גדול (מדובר על כ- 17K עובדים) המטפל במסמכים רגישים העוסקים בכספי ציבור כגון מכרזים, ניירות משא ומתן, הסכמים ועוד. הבעת האמון היא בפונקציונליות של פתרונות הענן הציבורי כמו גם בזמינות ובאבטחת המידע בתחום מתפתח זה. אני מעריך שמימדים אלו יצטרכו להבשיל ולא מן הנמנע שנשמע בעתיד על סוגיות של זמינות או אבטחת מידע בפתרונות מסוג זה.
המטרה של ה- GSA בכניסה למהלך זה היא שיפור ביכולות לעומת המערכת הקיימת כמו גם הורדה בעלויות של 50% מהעלות הנוכחית. כל זאת כאמור לפי התכנון כאשר מבחינות רבות הצלחת או אי הצלחת הפרוייקט תגרום לארגונים נוספים לשקול ברצינות פתרונות ענן ציבורי בתחום זה. מכיוון שה- GSA מפרסם את תוצאות ההסכמים שלו (כמו גם החשכ"ל שלנו – מצ"ב קישור לאתר שבו ניתן לחפש הסכמים) ניתן לראות שההסכם הכללי הוא בעלות של 6.7M$ כאשר עלות לתיבת דואר בשנה הראשונה היא 20$ ולאחר מכן 4.2$ למשך 4 שנים. העלות הראשונית גבוהה יותר מכיוון שהיא כוללת הסבת דברי דואר ישנים ונתוני פגישות משרתי הדואר הישנים לסביבת Google. לא מדובר בהסכם על ההסבת אפליקציות Lotus Notes רבות שנמצאות בשימוש ב- GSA ולכן סביר להניח ששרתי Domino רבים ימשיכו לפעול במשרדי ה- GSA עוד שנים רבות.
המתחרה של Google במכרז זה הייתה מיקרוסופט. מיקרוסופט הפסידה עסקה חשובה זו אולם בפרספקטיבה כלכלית מיידית לא מדובר על הפסד מהותי. הסיבה לכך נאוצה באסטרטגיית החדירה של Google בתחום זה.
השלב הראשון אליו Google מכוונת את לקוחתיה הוא שלב ה- Messaging . מדובר על דואר אלקטרוני (שירות ה- Gmail for business) וניהול יומן. השלבים האחרים מדברים על יכולות נוספות כגון ה- Google-sites המאפשרות בין הייתר שיתוף מסמכים בצורה נוחה.
רק לאחר שלבים אלו מדברים Google עם לקוחותיהם על שלב ה- Docs שבו מחליפים הלקוחות את סביבת ה- Microsoft Office לסביבת Google מלאה.
כלומר השלב הראשון מאיים על מיקרוסופט רק בתחום השרתים (לייתר דיוק שרתי ה- Exchange ובמידה מסויימת גם ActiveDirectory) אך לא מאיים על מיקרוסופט בתחום המשמעותי ביותר – סביבת ה- Office. יש להניח שה- GSA יעבור גם הוא בשלבים אלו ולכן אין להסיק מהסכם זה שה- GSA יפסיק להשתמש ב- Microsoft Office (למרות שהרישוי של ה- GSA אכן יאפשר שימוש ב- Google docs).
לסיכום, מדובר על עסקה חשובה ביותר אך אין לראות בעסקה זו כ"תחליף האולטימטיבי המיידי" לשימוש המאסיבי של ארגונים בפתרונות מיקרוסופט.

תגובה 1:

תמיר אמר/ה...

הסכם עם ה- GSA נותן להם גם דריסת רגל להגיע ללקוחות ממשלתיים רבים שלא היו נגישים להם עד כה. החלום הרטוב של יצרני תוכנה / SAAS רבים...