יבמ מוכרת את עסקי שרתי האינטל שלה –ניתוח המהלך עם זווית ישראלית

לאחר רצף של שמועות נפל הפור. יבמ מוכרת את עסקי שרתי האינטל שלה ללנובו הסינית. למרות שזמן מה כבר יש שמועות על העסקה הנרקמת (כמו על מתעניינים אחרים) עדיין יש כאן הפתעה. בזמנו דובר על מכירת מותגי השרתים הוותיקים והיותר בסיסיים כאשר קו המוצרים החדש – Pure System ומוצרי השרתים שבתוכו (ה- FLEX) לא נראה שאמור להיות בעסקה, אבל בסופו של דבר כן נמכר.
ישנן מספר סיבות שחברו למהלך דרמטי זה. תחום שרתי האינטל הפך להיות עם השנים תחום בעל בידול נמוך יחסית. ישנם הבדלים בין המוצרים השונים בהקשר של חיבור להתקנים חיצוניים, קלות ניהול ותכונות חשובות נוספות אולם ברמה ה"בסיסית" מדובר אצל כולם באותם מעבדים של אינטל ש"עושים את העבודה" מעל מערכת הפעלה windows או linux שמנוהלות בסביבה וירטואלית בדרך כלל על ידי VMWARE.  לאחרונה רואים התגברות הנפיצות של יצרני שרתים שמוגדרים כ- white boxes (לדוגמה supermicro).
סיבה נוספת (מבחינת חשיבות אולי אפילו קודמת) השימוש בענן הציבורי שעדיין לא נכנס לשימוש שוטף בחברות מסורתיות הפך להיות סטנדרט דה פקטו אצל חברות חדשות וגם חברות מסורתיות מבצעות מהלכים ראשונים בענן הציבורי כאשר ספקי השירות משתמשות בדרך כלל בחומרה מתוצרת white boxes או אפילו מיצרות חומרה ייעודית שלעיתים גם מוצעת לשימוש באופן כללי (opencompute project).
סיבה אחרונה שנזכיר היא טכנולוגיית ה- big data (בעיקר מדובר על Hadoop ו- NoSQL DBMS) אשר באופן בסיסי משתמשים בשרתים שהם stand alone (להבדיל מ- blades ) וגם הם משתמשים בחומרה זולה.
לסיכום, נראה שצמיחה ושולי רווח גדולים לא קיימים ועוד יותר – לא יהיו קיימים בעולם השרתים מבוססי  אינטל כאשר כעת מתחיל להיווצר איום משמעותי לאינטל במובל של שרתים שמבוססים על מעבדי ARM, המעבדים שנמצאים בהתקנים הניידים (טלפונים חכמים וטבלטים).
לצעד זה יש השלכות חשובות על שוק המחשוב.
מצד אחד HP DELL ו- CISCO עשויות ליהנות מהמצב החדש. גופים מוסדיים עלולים לחשוש בעלים סיניים של ציוד כל כך קריטי והדבר ישחק לטובתם של שחקנים אלו. אולם, מצד שני העובדה ש-יבמ בצעה מהלך זה עלולה לאותת למשקיעים שתחום זה אינו כדאי. יבמ ידועה כחברה ש"מסתכלת קדימה" ולכך עלולות להיות השלכות על מיצוב החברות בבורסה.
בישראל, ספציפית, בגלל הדומיננטיות של המגזר הביטחוני עשויות להיות השלכות דומיננטיות יותר. הן בגלל החשש המוגבר של שימוש בטכנולוגיות שמקורן בסין (ככל שהזמן עובר קשה יותר ויותר להיות "חפים לגמרי" מטכנולוגיות כאלה) והן בגלל שנתח משמעותי מתקציב המחשוב ממומש באמצעות כספי סיוע וקבלת us origin עלולה להיות בעייתית יותר לאחר מהלך כזה.

אכן מדובר על מהלך דרמטי שלא נראה סטנדרטי ומובן לגמרי, הרי שכאשר יבמ הצליחה לחדור לארגון עם שרתים x86 אותן מכרה כעת, הדבר היווה לעיתים פתח כניסה לטכנולוגיות נוספות של יבמ כמו אחסון או אבטחת  מידע, טכנולוגיות שהנן רווחיות יותר. מכירת קו השרתים עלולה לפגוע בעסקי חומרה נוספים של יבמ כמו גם להקשות על ה- pure applications שמשמעו (בתמצות) מימוש ענן פנימי בארגון והתקנה מרחוק של אפליקציות מתאמות לחומרה מאוחדת (שרתים\אחסון\תקשורת).

לסיכום רציתי לתאר פגישה שערכתי לפני כשבוע אצל אחד השחקנים בתחום ה- PC (לא משנה אם מדובר על HP  DELL ASUS  או אחר) ובה דיברתי על מהפכת המובייל שמאיימת ברמה האסטרטגית על כל תחום ה- PC שכבר כעת סובל מרווחיות זעומה. אותו ספק ציין בצער "איזה חכמים היום יבמ שמכרו את עסקי ה- PC שלהם לפני כמה שנים". נחיה ונראה אם נחשוב כך עוד כמה שנים לגבי מהלך זה.

אין תגובות: