רשמים מכנס AWS

השתתפתי בכנס AWS וברצוני לשתף ברשמים מחוויה זו.
השימוש בענן הציבורי אינו רווח כעת ברובם המכריע של ארגוני ה- enterprise IT בישראל, וגם בעולם, למרות שהמצב מתקדם יותר מאשר בישראל, רובו המכריע של ה- workload עדיין מתרחש בתוך הארגון.
אחד המסרים המודגשים בכנס היה "the new normal" וכאשר נוכחים בקהל גדול ואוהד של שותפים ולקוחות קשה שלא להזדהות עם מסר זה. הטענה הבסיסית של שימוש בענן היא הגמישות והמיקוד. משתמשים ומשלמים רק על המשאבים שצריכים. מדובר על טענה מוכחת בהקשר של ענן. הטענה החדשה יותר והקשה יותר לעיכול מדברת על כך שרמת האבטחה בענן הנה טובה יותר מרמת האבטחה שנמצאת בארגון עצמו. זאת מן הטעם שבענן קל יותר להצפין נתונים ויש ידע יותר טוב על השימוש במשאבים (מי קינפג אותם ומי השתמש בהם). זאת לעומת המצב שקיים ברובם המכריע של הארגונים –הנתונים אינם מוצפנים ולא תמיד יש מעקב מלא על "מי נגע במה" הן בקשר תפעולי\פיתוחי והן בהקשר של הפעלה ושימוש במערכות. למרות שפיזית המשאבים נמצאים בחדר המחשב בתוך הארגון.  מדובר על מסר חזק שאינו קל לאיכול.
בענן הציבורי חשופים לתקלות ול- downtime אולם מציאות של תקלות (חמורות יותר או חמורות פחות) מתרחשות גם בארגונים פנימה.
לסיכום, במיוחד בגלל העובדה שרובה המכריע של הפונקציונליות החדשה נכתבת בענן (בזמנו ראיתי הערכה שמדברת על כך ש-80% מהלוגיקה החדשה נכתבת בענן לטובת יישומי ענן) נראה שלא יהיה מנוס גם מהארגונים המסורתיים להטמיע יותר ויותר פתרונות של ענן ציבורי והיברידי.
לגבי הכיוונים והמיצוב של AWS, אכן נראה של- AWS יש וותק ומובילות בשוק, לטענת לקוחות שהופיע בכנס, של לפחות 4 שנים. אולם מכיוון ששוק זה מתחיל להיות צפוף וישנם מספר חברות אשר מאיימות על ההגמוניה של AWS  בתחום ובמקרים מסוימים אפילו קונות נתח שוק (נזכיר כאן את מיקרוסופט, גוגל, IBM ) הרי שאחת הפעולות ש- AWS מבצעת היא הצעה של שירותים מתקדמים הדומים לשירותים שקיימים בשוק אבל עם ניחוח ייעודי, לדוגמה אחד השירותים החדשים שהשקו הוא AWS CodeDeploy או AWS CodePipeline  שירותים המתממשקים עם פתרונות ידועים כמו puppet, chef ו- GIT אבל אינם זהים להם לגמרי.
נקודה נוספת שבלטה היא הרחבת עושר השירותים הרלוונטיים למפתחים ולגופים שמעבירים לייצור. למרות ש-AWS מנסים לא להיגרר להגדרות של PaaS לעומת SaaS הרי שנראה שישנה הפניית כיוון לרובד האפליקטיבי יותר תוך יצירה של פתרונות עם רכיבים המקבילים ל- CloudFoundry ו- OpenShift, כל זאת ללא הצהרה מופגנת בנושא זה.
נקודה מעניינת נוספת אליה נחשפתי בכנס היא העובדה שברמת התקשורת AWS משתמשים ברכיבים ובפרוטקולי תקשורת וניהול הייעודיים להם כלומר לא מסתמכים על ציוד ואפילו על פרוטוקולים סטנדרטיים. לדברי AWS הדבר נותן להם יתרון תחרותי ואפשרות להוריד latency באופן משמעותי. נשאלת כאן השאלה האם השימוש ברכיבים יעודים יזלוג גם לתחומי חומרה או תוכנה נוספים.


לסיכום, היה זה כנס מוצלח ומעניין שהדגיש לי את הבשלות והעושר של פתרונות הענן בתור אלטרנטיבה משלימה לניהול ותפעול מערכות המידע.

אין תגובות: