ההכרזות החדשות של מיקרוסופט – הכל אפשרי!


מיקרוסופט נמצאת בעיצומה של הכרזות חדשות בתחומים רבים. ביום ב' יגיע לישראל מנכ"ל מיקרוסופט העולמית סטיב באלמר. במקביל ישנן הכרזות רבות של השחקנים ה"שותפים למשחק" של מיקרוסופט – אפל וגוגל.
כל ההכרזות של מיקרוסופט הנוכחיות חשובות אולם הדגש העיקרי הוא בהכרזת Windows 8, Windows phone ו- Microsoft Tablet.

לראשונה מדובר במערכות הפעלה אשר ירוצו לא רק על מעבדי אינטל אלא גם על מעבדי ARM. מעבדי ARM הנם מעבדים חלשים יותר ממעבדי אינטל אולם צורכים משמעותית פחות חשמל (פחות מתחממים, זמן העבודה למול אותה סוללה ארוך יותר). גרסת Windows 8 שתרוץ על אינטל נקראת Win 8 pro. גרסת Windows 8 שתרוץ על ARM נקראת Win 8 RT. מיקרוסופט יוצאת לא רק במערכת הפעלה שתעבוד על מעבדי ARM אלא גם בתוכנות מותאמות כשבראשן Office. במרץ אמורה לצאת תוכנת Office שתפעל שתפעל גם על טבלטים של אפל-IPAD וטבלטים של גוגל, מכשירים שגם הם מבוססים על מעבדי ARM.

לראשונה מדובר בשני אופני עבודה מול מערכת ההפעלה. הממשק הותיק והמוכר "Desktop" שמתאים יותר לעבודה עם עכבר\מקלדת וממשק חדש שמתאים לעבודה במכשירים המבוססים על "מגע" ופחות לעבודה עם מקלדת\עכבר – ממשק ה- Metro. יש לציין שהממשק הותיק "desktop" אומנים יופעל במכשירים המבוססים על מעבדי ARM אך מצד שני רק אפליקציות מותאמות מראש יוכלו לפעול בתצורה זו (תיקון טעות מהגרסה המקורית - תודה לניר שגיא!)

לראשונה מדובר על מחשבים מתוצרת מיקרוסופט – חומרה ותוכנה. עד עתה מיקרוסופט פעלה בתחומי נישה של חומרה (עכברים ומקלדות) וכעת מיקרוסופט עוברת ל"דבר האמיתי" – התקנה הקצה  - עם ספינת הדגל הטבלט Surface. מכשיר זה יוצא בשתי גרסאות. גרסה מבוססת מעבדי אינטל שמיועד לאוכלוסייה העסקית וגרסה המבוססת על מעבדי ARM שמיועדת לאוכלוסייה הביתית. גם גוגל רכש בזמנו את חטיבת ה- mobility של מוטורולה בכדי להגדיל את היכולת שלה לייצר מכשירים בעצמה.


סט הכרזות זה של מיקרוסופט ושל השחקנים המובילים האחרים הנו משמעותי ביותר ויביא את עולם מחשוב הקצה לעידן חדש. עידן שבו סיכוי טוב שה"סדר הישן" שבו פועל עולם המחשוב ישתנה באופן מהותי.
בכדי להמחיש עד כמה אנו קרובים לשינויים מהותיים אלו, להלן מספר תסריטים לשינויים אפשריים ותגובת STKI לגבי הסבירות והתוצאות של תסריט זה:

תסריט 1: מכשירי ה- tablet יחדרו לארגונים רק כנישה – ולא יצליחו לחדור לשימוש כללי של המשתמשים הארגוניים.
STKI -  תסריט זה לא נראה סביר. הניסיון מעידן ה- PC שחדר קודם לשוק הבייתי ולאחר מכן, למרות התנגדות ארגוני ה- IT  בזמנו, חדר בסופו של דבר לשימוש ארגוני. ולכן, אם המשתמש הבייתי יאמץ את הטבלט לשימוש יומיומי – הוא ירצה אותו גם בארגון. כלומר בסופו של תהליך מחשבי הטבלט יחדרו בצורה מאסיבית גם לארגונים.

תסריט 2: מיקרוסופט לא תצליח לחדור כלל לתחום הטבלט ולתחום הטלפוניה.
STKI – מדובר על תסריט בהחלט לא סביר. למיקרוסופט נכסים רבים וסיכוי טוב לחדור לתחומים אלו בצורה טובה. עם זאת, במידה ותסריט זה יתרחש, המשמעות מבחינת מיקרוסופט תהיה הרת אסון עד לאיום ממשי על אושיות החברה. המשמעות היא שבמידה ומיקרוסופט תמשיך להראות הפסדים (כזכור מיקרוסופט הראתה לראשונה הפסד ברבעון האחרון) יהיו צימצומים בהשקעות (ומוצרים) שאינם מתיישבים באופן מלא עם החדירה לתחום הטבלטים\טלפונים.

תסריט 3 – טבלטים מבוססים Windows 8 pro – כלומר רצים על מעבדי אינטל – יצליחו הן בשוק הביתי והן בשוק הארגוני.
STKI: זהו תסריט אידאלי למיקרוסופט. מצד אחד אפשר יהיה חויית טבלט עדכנית מהמכשירים מצד שני אפשר יהיה להשתמש במידת הצורך בתוכנות הקיימות (מתוך ממשק ה- metro ניתן לעבור לממשק ה- desktop במכשירים שמבוססים על מעבד אינטל). עם זאת, מדובר על תסריט שאינו ודאי וזאת מכיוון שעוד אין ברשותנו מידע על מעבדי אינטל שנותנים חווית שימוש מבחינת צריכת חשמל, סוללה, משקל, חימום המכשיר וכד' –כפי שמתקבלים במכשירי ARM. אחת הסיבות לכך היא שלאינטל מחוייבות לקוד קיים (לעומת ARM שבו יש פחות פקודות) ולכן לבנות מעבד אינטל שצורך מהותית פחות חשמל הנה משימה קשה ביותר.

תסריט 4 – טבלטים מבוססים Windows 8 RT – כלומר רצים על מעבד ARM – יצליחו בשוק הביתי והן בשוק הארגונים.
STKI: על פי תסריט זה ארגונים יצטרכו להתאים את היישומים שלהם לממשק החדש. עד שתתבצע התאמה כזו (יכול לקחת שנים) תהיה פריצה של יישום טכנולוגיית ה- VDI (שנכון להיום די מדשדשת) מכיוון שטכנולוגיה זו תאפשר לארגונים להשתמש בנכסים הישנים בהתקנים החדשים. נקודה נוספת בתסריט זה היא קונפליקט מסויים בין רכש Office בגרסה המתקדמת ביותר על ידי הארגון באופן מרוכז (כפי שנעשה כיום) לבין הסתפקות בגרסת ה- Office שבאה עם המכשיר.

תסריט 5 – לקוחות ירצו לרכוש רק חומרות שיצרני התוכנה סיפקו כלומר טבלטים וטלפונים של מיקרוסופט, אפל וגוגל (ולא של השותפות הנוכחיות HP DELL LENOVO HTC SAMSUNG וכד').
STKI: מדובר על תסריט אפשרי שיפגע מהותית בקשר של החברות עם המשווקים שלהם וייתן מכה קשה לשותפים.

לסיכום, קשה להפריד בחשיבות המהלכים הקרובים בתחום. דיי ברור שהיסטוריה מתרחשת כעת. להערכתנו נראה למרות המאמצים הכבירים של מיקרוסופט בתחום זה יש סיכוי טוב שגם כאשר תצליח  מיקרוסופט לחדור למשתמשים הביתיים ולארגונים לא יהיה במהלך כזה לתת מכת מוות לטבלטים ולטלפונים של אפל וגוגל. לפיכך ארגונים יצטרכו לתמוך הן בהתקנים מבוססי מיקרוסופט והן בהתקנים מבוססים אפל וגוגל. די במציאות חדשה כזו לגרום לשינוי מהותי מהמצב הנוכחי.  לסיכום – הכל אפשרי!

תגובה 1:

בועז דולב אמר/ה...

מסכים לחלוטין להערכה זו. פה בישראל, יש סיכוי טוב יותר למיקרוסופט להצליח, פשוט מכיוון שכל התחליפים לערכת OFFICE לא קיימים בעברית. בסביבות אפל וגוגל לא ניתן היום לערוך מסמך בעברית. אפשר לצפות, לערוך חלקית, להעתיק, לגזור אבל לא מעבר לכך. לכן פה בישראל קיימת אפשרות סבירה שמיקרוסופט יצליחו. בעולם - אני בספק.