לאחרונה נתבקשנו לבדוק את הסוגייה של ביטוח בחוזי מחשוב. ב"עולם" שלנו קורים ארועים לא נעימים.
• מחשב שגרם לקצר אשר הצית שריפה.
• מסך שנרכש וגרם לפגיעה בראייתו של עובד, אשר תובע את החברה בגין הנזק שנגרם לו בעקבות עבודתו.
האם לדעתך מקובל לדרוש מהיצרנים\משווקים\יבואנים ביטוח לארועים מסוג זה? ואם כן, האם קיימת חלוקה, למשל - ציוד קצה פטור מהביטוח וציוד מחשב מרכזי וציוד תקשורת חייבים?
על פי הבירור רוב הלקוחות אכן מתייחסים לסוגיה של חבות מעבידים לעובדיהם- אם עובד של קבלן נפצע במהלך העבודות אלו אצל הלקוח – מי שאחראי הוא מעסיקו הישיר ולא הלקוח שהזמין את העבודה. יש תחומים שבהם יש הקפדה מיוחדת לדוגמה בנושאים של "מתח גבוה".
לגבי אחריות נוספת, אצל לקוחות רבים אין התייחסות ספציפית עם זאת איתרתי לקוח שאכן דורש מהספק שהיה אחראי לשורה שלמה של נזקים אפשריים נוספים. לעיתים אף דורשים מהספק ש"יציג פוליסת ביטוח המכסה את האחריות".
להלן ניסוח חופשי של התנאים המופיעים בהסכם הכללי של אותו ארגון:
• לספק יש אחריות על כל אובדן נזק לגוף ולרכוש עקב מעשה או מחדל של או אובדן של הספק.
• מדובר על נזק ישיר (תאונת דרכים שביצע עובד של הספק) או עקיף (בגלל שמערכת ה- CRM לא עבדה הלקוחות איבד X הכנסות).
• יש הגבלה לגובה הנזק (מחיר העסקה או פעמיים מחיר העסקה) פרט לנזקי גוף או נפש או נזק לרכוש ממשי, מוחשי או אישי, או נזק הפרה של קניין רוחני (אם תובעים את הארגון על שימוש ב- open source - אז כל התביעה עוברת לספק) . כלומר יש הגבלה לנזקים עקיפים (אובדן הכנסות) אבל לא לנזקי גוף, נפש, רכוש או קניין רוחני.
• הלקוח גם "ישתף פעולה" עם הספק במידה של תביעה ויעביר לו מידע רלוונטי במידת האפשר.
• הספק צריך להוכיח תוך 21 יום מחתימת ההסכם שיש שהוא מכוסה בביטוח מתאים (יש מקרים שבהם יודעים שלחברה יש פוליסה כזו – לדוגמה IBM).
בארגון המדובר אלו התנאים המופיעים בחוזה הסטנדרטי אבל יש מקרים רבים שבהם לא מתעקשים על כל הפרטים. לדוגמה בתחום PC לא דורשים אחריות כוללת לכל הנזקים (לדוגמה למצב שבו יש שרפה שנגרמה בגלל ה- PC. במקרה כזה הספק יחליף את ה- PC אבל לא יפצה את הארגון על נזקי השרפה). בתחום השרתים\אחסון כן מקפידים יותר גם על סעיפים אלו.
לסיכום, רוב הארגונים לא דורשים את כל ההגנות האפשריות אך ישנם ארגונים שמקפידים יותר.
• מחשב שגרם לקצר אשר הצית שריפה.
• מסך שנרכש וגרם לפגיעה בראייתו של עובד, אשר תובע את החברה בגין הנזק שנגרם לו בעקבות עבודתו.
האם לדעתך מקובל לדרוש מהיצרנים\משווקים\יבואנים ביטוח לארועים מסוג זה? ואם כן, האם קיימת חלוקה, למשל - ציוד קצה פטור מהביטוח וציוד מחשב מרכזי וציוד תקשורת חייבים?
על פי הבירור רוב הלקוחות אכן מתייחסים לסוגיה של חבות מעבידים לעובדיהם- אם עובד של קבלן נפצע במהלך העבודות אלו אצל הלקוח – מי שאחראי הוא מעסיקו הישיר ולא הלקוח שהזמין את העבודה. יש תחומים שבהם יש הקפדה מיוחדת לדוגמה בנושאים של "מתח גבוה".
לגבי אחריות נוספת, אצל לקוחות רבים אין התייחסות ספציפית עם זאת איתרתי לקוח שאכן דורש מהספק שהיה אחראי לשורה שלמה של נזקים אפשריים נוספים. לעיתים אף דורשים מהספק ש"יציג פוליסת ביטוח המכסה את האחריות".
להלן ניסוח חופשי של התנאים המופיעים בהסכם הכללי של אותו ארגון:
• לספק יש אחריות על כל אובדן נזק לגוף ולרכוש עקב מעשה או מחדל של או אובדן של הספק.
• מדובר על נזק ישיר (תאונת דרכים שביצע עובד של הספק) או עקיף (בגלל שמערכת ה- CRM לא עבדה הלקוחות איבד X הכנסות).
• יש הגבלה לגובה הנזק (מחיר העסקה או פעמיים מחיר העסקה) פרט לנזקי גוף או נפש או נזק לרכוש ממשי, מוחשי או אישי, או נזק הפרה של קניין רוחני (אם תובעים את הארגון על שימוש ב- open source - אז כל התביעה עוברת לספק) . כלומר יש הגבלה לנזקים עקיפים (אובדן הכנסות) אבל לא לנזקי גוף, נפש, רכוש או קניין רוחני.
• הלקוח גם "ישתף פעולה" עם הספק במידה של תביעה ויעביר לו מידע רלוונטי במידת האפשר.
• הספק צריך להוכיח תוך 21 יום מחתימת ההסכם שיש שהוא מכוסה בביטוח מתאים (יש מקרים שבהם יודעים שלחברה יש פוליסה כזו – לדוגמה IBM).
בארגון המדובר אלו התנאים המופיעים בחוזה הסטנדרטי אבל יש מקרים רבים שבהם לא מתעקשים על כל הפרטים. לדוגמה בתחום PC לא דורשים אחריות כוללת לכל הנזקים (לדוגמה למצב שבו יש שרפה שנגרמה בגלל ה- PC. במקרה כזה הספק יחליף את ה- PC אבל לא יפצה את הארגון על נזקי השרפה). בתחום השרתים\אחסון כן מקפידים יותר גם על סעיפים אלו.
לסיכום, רוב הארגונים לא דורשים את כל ההגנות האפשריות אך ישנם ארגונים שמקפידים יותר.
תגובה 1:
האם לא מבטחים את הדברים הללו כאשר עושים ביטוח עסק?
הוסף רשומת תגובה