הדור שידע את יוסף

לאט לאט, או יותר נכון מהר מהר, צומח דור חדש. דור אשר חושב, מרגיש, מתנהג, ואפילו "נושם" אחרת מהדורות הוותיקים. זהו דור האנשים אשר גדלו עם האינטרנט ועם המחשב משחר ילדותם והולכים אתו 'יד ביד' לאורך כל חייהם הצעירים.
לתופעה זו יש מספר השלכות חשובות, הן על התחום הספציפי של מערכות מחשב והן על תחומים רחבים הרבה יותר. לדוגמה, ברוב המקרים הצעירים אינם צופים בטלוויזיה בלבד, אלא משלבים את הצפייה בטלוויזיה עם התקשרות במחשב עם חברים ב-facebook, icq או מדיום chat אחר, ולעתים גם מוסיפים לכך שימוש ב-SMS או ב-twitter.
ישנם אחרים, המתקדמים יותר, שמבצעים פעולות אלו לא דרך המחשב אלא דרך הטלפון הסלולארי. באופן כללי, מעניינת מאוד התופעה של ריבוי המשתמשים, שמספרם גדל והולך, המבצעים את רוב הפעילות שלהם באינטרנט באמצעות טלפונים סלולאריים (כגון iphone) ולא מול מסך מחשב ומקלדת רגילים.

עולם וירטואלי
הדור החדש חי בעולמות וירטואליים. הקשרים החברתיים שהוא יוצר, נמצאים בחלקם או ברובם בעולם וירטואלי - ללא מפגש פנים אל פנים או שיחה פיזית. דור זה מבצע דברים בעולם שקיים רק באינטרנט, לדוגמה: secondlife או FarmVille בפייסבוק. החומרנות של דור זה היא חומרנות שונה. הצעירים קוראים ספרים, שומעים מוזיקה וצופים בסרטי וידאו מבלי שיחזיקו בחדרם ספרים, תקליטורים או סרטים ממשיים. הם גם מצלמים הרבה יותר תמונות וסרטי וידאו, אך אלה אינם מודפסים על נייר או מונצחים על גבי קלטות.
מאפיין התנהגותי הנגרם כתוצאה מצריכה מודרנית זו, הוא הציפייה לתגובה מיידית. באינטרנט, כאשר לוחצים על משהו - מקבלים תגובה מייד. אז אין פלא, למשל, שאב אחד הלך עם ילדתו המתבגרת לפתוח חשבון בנק בעבורה, והיא לא הצליחה להבין מדוע כאשר הם חזרו הביתה, עדיין לא ניתן היה לפתוח את האינטרנט ולראות מיד מה מצב החשבון.
הסיבה היא שבבנקים, נכון להיום, עוברות מספר שעות (בדרך כלל לילה) בין פתיחה של חשבון לבין הקמת החשבון באינטרנט. עם הציפייה לתגובה מיידית, מגיע גם הקושי להתמודד עם דחיית סיפוקים, קושי עליו מדברים המורים בבתי הספר כבר זמן רב.
ממד נוסף הוא צורת העבודה במקביל על הרבה דברים שונים. הדור החדש אינו מבצע משימה אחת אלא מבצע במקביל מספר רב של משימות. אחר הצהריים טיפוסי בחדרו של צעיר ממוצע היום, כולל צפייה בטלוויזיה, צ'יטוט עם חברים (chat), שליחת SMS ו- Twitter ואפילו גלישה באינטרנט - באתרים שאינם קשורים לתכנית הטלוויזיה שעל המרקע – והכול בעת ובעונה אחת. אוסף הגירויים שעוטף אותנו גדל כל הזמן, והדור הצעיר מגיב לגירויים מקבילים אלה ולומד לחיות אתם בטבעיות מסוימת.. מאידך, נראה כי לדור זה קשה יותר לבצע משימה אחת גדולה מתחילתה ועד סופה בצורה מרוכזת. הצעירים מעדיפים לבצע כמה משימות קטנות יחד מאשר להתרכז במשימה אחת גדולה.
ישנם ממדים רבים נוספים, המאפיינים את התופעה, וביניהם הציפייה של דור זה להיות מחובר לאינטרנט כל הזמן ובאמצעותו להתעדכן ללא הפסקה. משום כך, הצעירים אינם סובלים הפרעות או ניתוקים מהאינטרנט או מהעדכונים השוטפים.

אופי קופצני
אחת ההשלכות של התופעה היא על תחום מערכות המידע. ישנה נטייה לחשוב, שמערכות המידע הקיימות אינן מתאימות לדור חדש זה. תהליכי העבודה במערכות המידע הקיימות הם ארוכים מדי לדור החדש. ברור שכאשר לקוח מהדור החדש יצטרך למלא, לדוגמה, טופס מקוון של "בקשה להלוואה", שבו הוא צריך למלא הרבה פרטים, הרי במהלך מילוי הבקשה הוא יעבור מאתר הבנק לאתרים אחרים, ויבצע פעולות נוספות במקביל.
מסיבה זו, היום, במערכות המידע החדשות, במקום שהלקוח הפוטנציאלי יגלוש לאתרים אחרים - מציע הבנק ללקוח במהלך מילוי הבקשה, לקבל מידע על פעולות עסקיות נוספות, למלא פרטים על "סוג ההמתנה" שירצה, וכדומה. כל זאת, כאמור, לפני שהלקוח סיים למלא את הטופס ובמטרה לנצל את האופי ה"קופצני" של הדור החדש.
השלכות נוספות הן בנייה של מערכות מידע אשר מעודכנות כל הזמן. לדוגמה, מצב חשבון טלפון המעודכן עד לדקה האחרונה ולא כזה שמתעדכן רק פעם בחודש. כמו כן, באופן טבעי, חיבור מערכות מידע לאמצעי תקשורת רבים, כמו פייסבוק, טוויטר, טלפון סלולארי וכד'.
לסיכום, זהו דור חדש, ה"יודע את יוסף המקוון", אשר דרך חייו והתנהגותו הצרכנית ישפיעו רבות גם על תחום מערכות המידע.

אין תגובות: