פוסט זה נכתב על ידי ועל ידי גלית פיין- סמנכל"ית ואנליסטית בכירה ב- STKI.
חברת DELL צמחה מתחום המחשבים האישיים והשרתים כאשר מה שאפיין אותה היה מכירות ישירות ללקוחות הסופיים (פחות עבודה עם שותפים). בשנים האחרונות כאשר IBM ו- HP חיקו במידה מסויימת את המודל העסקי של DELL ובמקביל הירידה במחירי הציוד והגברת התחרות (מי היה מאמין שמחשב נייד בסיסי – netbook ימכר ב- 200$!) הביאו את DELL לירידה ברווחיות. ניסיונות של DELL לרכוש חברות טכנולוגיות נוספות כמו EqualLogic – הוכתרו בהצלחה אך לא מספיק דרמטית כך שהמצב ישתנה מהותית.
חברת PEROT הנה אינטגרטור וספק מיקור חוץ גדול בעולם עם דמיון מסויים ל- EDS שנרכשה לא מזמן על ידי HP. נכון להיום, PEROT אינה פעילה ישירות בישראל.
רכישת PEROT על ידי DELL מוכיחה שמכירת חומרה בלבד הנה בעייתית, ולא רווחית דיה לעומת תחומי פעילות כמו אינטגרציה, מיקור חוץ ושירותים. IBM הבינה זאת לפני כעשור כאשר השקיעה בצורה מאסיבית במותג IGS – IBM Global Services. תחום זה מהווה אחד העוגנים של IBM. בדומה, HP רכשה לפני כשנה את EDS - אחד השחקנים החזקים בעולם בתחום השרותים.
חשוב לציין, כי תחום מיקור החוץ נחלש בתקופה האחרונה בישראל. אין אנו רואים כמעט כלל עסקאות גדולות ורב שנתיות חדשות, יותר מזה מספר ארגונים הנמצאים כיום תחת חוזה של מיקור חוץ מחפשים לצמצם את תכולת העבודה החיצונית ואף להחזירה הביתה, דוגמת הבנק הבינ"ל. זה קורה, מכיוון שבראייה לאחור, מיקור חוץ בישראל לא הצליח להכניס שינוי מהותי ללקוחות.
שינוי זה לא קרה כיוון שהעבודה המשיכה להיעשות על ידי אותם העובדים שבין לילה נהפכו לעובדי חברה המספקת שירותי מיקור החוץ. תשומת הלב של הלקוחות הלכה לבירורי סעיפים קטנטנים בחוזה במקום לצמיחה טכנולוגית. גם אם נעשה שיפור קל עקב הכנסת מדדים או SLA, לא ננקטו צעדים דרמטיים, כגון חדשנות טכנולוגית או הכנסת מתודולוגיות הבינלאומיות.
שוק מיקור החוץ רווי שחקנים וותיקים, כגון: HP-EDS, Ness, Malam-Team, IBM, TCS, קשה לראות בו מקום לשחקן בינ"ל חדש. ייתכן ואחד מספקי מיקור החוץ הקיימים, ישמש כנציג של Perot בישראל.
תסריט נוסף – חברת Perot תצליח להכניס לתחום מיקור החוץ בישראל רוח חדשה. מתודולוגיות, אשר הביאו הצלחה בשוק העולמי, יעשו מהפכה בשוק המקומי ויציבו רף חדש בתחום.
תחום רווחי נוסף הוא תחום התוכנה, כאשר חברות תוכנה מצליחות לרכוש חברות חומרה – דוגמה בולטת היא אורקל אשר רכשה את SUN. גם EMC רכשה את Documentum ו- VMWARE בגלל הרווחיות הבעייתית של חומרה. תחום התוכנה נחשב לתחום הרווחי ביותר אולם גם הוא סובל היום מאיום וזאת מכיוון הקוד הפתוח.
תחום רווחי נוסף הנו תחום ה- appliances . מדובר בחיבור יעודי (bundle) בין חומרה לתוכנה. ל- IBM מוצרים בתחום זה (לדוגמה DataPower) וכעת גם אורקל נכנסה לתחום זה עם הפתרון היעוד Exadata.
דבר נוסף לגבי אורקל. אורקל שנכנסת לתחום החומרה ולכן גם היא תצטרך לרכוש חברות בתחום האינטגרציה. כלומר לולא הרכישה הנוכחית של DELL הייתה PEROT על הכוונת של ORACLE. (כפי שציינתי בבלוג בעבר – CSC או אחרות ).
לחילופין אם אורקל תמכור חלקים מעסקי החומרה של SUN (דבר שנכון לעכשיו פחות נראה ודאי), הרי ש- DELL תהיה קנדידטית טובה לביצוע רכש כזה.
חברת DELL צמחה מתחום המחשבים האישיים והשרתים כאשר מה שאפיין אותה היה מכירות ישירות ללקוחות הסופיים (פחות עבודה עם שותפים). בשנים האחרונות כאשר IBM ו- HP חיקו במידה מסויימת את המודל העסקי של DELL ובמקביל הירידה במחירי הציוד והגברת התחרות (מי היה מאמין שמחשב נייד בסיסי – netbook ימכר ב- 200$!) הביאו את DELL לירידה ברווחיות. ניסיונות של DELL לרכוש חברות טכנולוגיות נוספות כמו EqualLogic – הוכתרו בהצלחה אך לא מספיק דרמטית כך שהמצב ישתנה מהותית.
חברת PEROT הנה אינטגרטור וספק מיקור חוץ גדול בעולם עם דמיון מסויים ל- EDS שנרכשה לא מזמן על ידי HP. נכון להיום, PEROT אינה פעילה ישירות בישראל.
רכישת PEROT על ידי DELL מוכיחה שמכירת חומרה בלבד הנה בעייתית, ולא רווחית דיה לעומת תחומי פעילות כמו אינטגרציה, מיקור חוץ ושירותים. IBM הבינה זאת לפני כעשור כאשר השקיעה בצורה מאסיבית במותג IGS – IBM Global Services. תחום זה מהווה אחד העוגנים של IBM. בדומה, HP רכשה לפני כשנה את EDS - אחד השחקנים החזקים בעולם בתחום השרותים.
חשוב לציין, כי תחום מיקור החוץ נחלש בתקופה האחרונה בישראל. אין אנו רואים כמעט כלל עסקאות גדולות ורב שנתיות חדשות, יותר מזה מספר ארגונים הנמצאים כיום תחת חוזה של מיקור חוץ מחפשים לצמצם את תכולת העבודה החיצונית ואף להחזירה הביתה, דוגמת הבנק הבינ"ל. זה קורה, מכיוון שבראייה לאחור, מיקור חוץ בישראל לא הצליח להכניס שינוי מהותי ללקוחות.
שינוי זה לא קרה כיוון שהעבודה המשיכה להיעשות על ידי אותם העובדים שבין לילה נהפכו לעובדי חברה המספקת שירותי מיקור החוץ. תשומת הלב של הלקוחות הלכה לבירורי סעיפים קטנטנים בחוזה במקום לצמיחה טכנולוגית. גם אם נעשה שיפור קל עקב הכנסת מדדים או SLA, לא ננקטו צעדים דרמטיים, כגון חדשנות טכנולוגית או הכנסת מתודולוגיות הבינלאומיות.
שוק מיקור החוץ רווי שחקנים וותיקים, כגון: HP-EDS, Ness, Malam-Team, IBM, TCS, קשה לראות בו מקום לשחקן בינ"ל חדש. ייתכן ואחד מספקי מיקור החוץ הקיימים, ישמש כנציג של Perot בישראל.
תסריט נוסף – חברת Perot תצליח להכניס לתחום מיקור החוץ בישראל רוח חדשה. מתודולוגיות, אשר הביאו הצלחה בשוק העולמי, יעשו מהפכה בשוק המקומי ויציבו רף חדש בתחום.
תחום רווחי נוסף הוא תחום התוכנה, כאשר חברות תוכנה מצליחות לרכוש חברות חומרה – דוגמה בולטת היא אורקל אשר רכשה את SUN. גם EMC רכשה את Documentum ו- VMWARE בגלל הרווחיות הבעייתית של חומרה. תחום התוכנה נחשב לתחום הרווחי ביותר אולם גם הוא סובל היום מאיום וזאת מכיוון הקוד הפתוח.
תחום רווחי נוסף הנו תחום ה- appliances . מדובר בחיבור יעודי (bundle) בין חומרה לתוכנה. ל- IBM מוצרים בתחום זה (לדוגמה DataPower) וכעת גם אורקל נכנסה לתחום זה עם הפתרון היעוד Exadata.
דבר נוסף לגבי אורקל. אורקל שנכנסת לתחום החומרה ולכן גם היא תצטרך לרכוש חברות בתחום האינטגרציה. כלומר לולא הרכישה הנוכחית של DELL הייתה PEROT על הכוונת של ORACLE. (כפי שציינתי בבלוג בעבר – CSC או אחרות ).
לחילופין אם אורקל תמכור חלקים מעסקי החומרה של SUN (דבר שנכון לעכשיו פחות נראה ודאי), הרי ש- DELL תהיה קנדידטית טובה לביצוע רכש כזה.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה