אורקל רוכשת את סאן

אורקל SUN
להלן ניתוח ראשוני של החדשות המדהימות – אורקל רוכשת את חברת סאן.

מדוע?
חברת אורקל רוכשת את סאן משני טעמים עיקריים לדעתי. טעם ראשון הוא שחברות האינטרנט המובילות בעולם סגרו את שעריהם עד כה בפני אורקל והעדיפו להשתמש בפתרון מתחום הקוד הפתוח - mysql שרכשה סאן עד לא מזמן. עתה נכנסת אורקל לתשתיות הליבה של רוב החברות בתחום האינטרנט שמתבססות על mysql. אורקל תוכל להכתיב את קצב הפיתוח של Mysql ולהחליט איזה תכונות חדשות יפותחו ב- mysql ואיזה במסד הנתונים שלה. כך תוכל אורקל להעביר לקוחות גדולים של mysql לסביבה שלה. עד כה, בתחום הלקוחות ה- enterprise לא הייתה לאורקל תחרות משמעותית למול mysql אולם בקרב חברות startups היו מקרים לא מועטים שבהם הייתה בחירה ב- mysql ולא באורקל.
טעם שני הוא java – טעם שהיה גם רלוונטי ל- IBM. סאן, בתור חברה טכנולוגית, חדשנית ומובילה מהמדרגה הראשונה, יצרה לפני כ-10 שנים את שפת הפיתוח JAVA. מעבר לחדשנות השפה בהקשרים של object oriented ותחומים טכנולוגיים נוספים, מה שהייה מאוד חדשני באותה תקופה הוא הסתמכות על מודל של open source במובן של הגדרת השפה תוך התייעצות ושיתוף פעולה עם המתכנתים בעולם כולו. ואכן, Java הפכה לשפת הפיתוח המועדפת בקרב מתכנתים רבים כאשר המתחרה הבולטת היחידה של שפה זו היא .net של מיקרוסופט. השפה הפכה להיות סטנדרט כמעט מלא בקרב יצרני תוכנות ארגוניות ואחרות – לדוגמה גם IBM וגם SAP (בפיתוחים החדשים) מתבססות על טכנולוגיה זו. וכמובן גם אורקל אשר גם מפתחת מוצרים רבים על פלטפורמת ה- JAVA וגם נותנת שירותים רבים בתחום זה. כעת, תשלוט אורקל באמצעות שליטה על JAVA על נכס חשוב גם ברמת העסקים הכלליים שלה אך גם ברמת טכנולוגיית בסיס של חברות מובילות כמו IBM ו- SAP .

קצת היסטוריה
חברת SUN הנה החברה ש"דחפה" והייתה מוביל של - Unix במימדים רבים , פלטפורמת המחשוב המתקדמת של שנות ה- 90 וה- 2000. (למרות שטכנית לא "המציאה" את Unix – כזכור Unix התחיל בעצמנו בפרויקט קוד פתוח – free BSD באוניברסיטאות). בין מתחרותיה של SUN בתחום שרתי ה- Unix יש להזכיר בעיקר את IBM ו-HP אך ישנם גם מתחרים נוספים כמו SGI ו- fujitsu Siemens. אכן SUN הייתה (וגם כעת) מאוד חזקה ודומיננטית בתחום זה. זכור לי מיקרה לדוגמה מלפני מספר שנים בו startup בתחום התקשורת היה צריך להסב מערכת בעלות כבדה לסביבת ה- Unix של SUN (במקרה זה היה מדובר על כמעט כתיבה מחדש) וזאת מכיוון שלדברי אותו מנכ"ל "ספקי הטלקום באירופה וארה"ב מוכנים לקבל רק מערכות על בסיס פלטפורמת Sun". גם כעת ישנה מובילות כזו כאשר בכנס STKI השנתי שיתקיים ב- 24 במרץ באבניו תציג חברת STKI את דירוג יצרני ה- UNIX בישראל וגם פרטים על גודל שוק ה- Unix בישראל לעומת שוק השרתים הסטנדרטיים.
ואולם, יצרני ה- Unix בכלל ו- SUN בפרט סובלים בצורה חמורה מהמעבר של לקוחות לפלטפורמה הסטנדרטית של Intel\AMD עם מערכת ההפעלה Windows או Linux. העובדה ש- Oracle, יצרנית מסד הנתונים המוביל אימצה באופן גורף את Linux, גרמה ללקוחות רבים להעביר סביבות רבות מ- Unix – Oracle ל- Linux-Oracle. מדובר על תהליך ארוך טווח בו עברו לקוחות רבים מסביבת Unix לסביבת Linux ואף Windows כאשר לדברי אחד הלקוחות "אפליקציה שרצה על שרת UNIX שעלה 50K$ רצה כעת אפילו יותר מהר על שרת LINUX בעלות של 5K$ ". זאת כאמור פגיעה משמעותית בכל היצרנים בתחום אולם מכיוון שלמתחרים האחרים יש "פרות חולבות אחרות" – ל- IBM סביבת ה- MF ול-HP תחום ההדפסה וההדמיה, נראה ש- SUN נפגעה יותר. כניסתה של SUN לעולם השרתים הסטנדרטיים מנעה פגיעה רבה יותר אך עדיין בתחום הסטנדרטי מדובר על מתח רווחים נמוך הרבה יותר.

השלכות כלליות לעסקה זו
לעסקה זו השלכות רבות ומגוונות. אנסה לסקור את ההשלכות הראשיות. ההשלכה החשובה ביותר היא תחום החומרה- כיצד תתייחס אורקל לתחום החדש שברשותה תחום החומרה. האם אורקל תמשיך את פעולתה של סאן בתחום זה – בתחומי השרתים המגוונים (מבוססי solaris , windows ו- linux ) , תחומי האחסון ועוד , או שלחילופין תחליט אורקל לצמצם או למכור את תחום החומרה. במידה ואורקל תמשיך לפעול בצורה משמעותית בתחום זה, ייווצר מצב בו יהיו לאורקל מתחרים חדשים וחזקים – בעיקר HP ו- DELL אך גם IBM , Fujitsu ואחרים. יצרני חומרה אלו מחזיקים גם גופי שירותים גדולים ואשר נכון להיום משלבים פתרונות אורקל בפרויקטים רבים. כעת אם אורקל תתחרה בהם אזי יעדיפו כנראה להתבסס על יצרני תוכנה שאינם מתחרים בהם. לחילופין יכולה אורקל לצמצם את תחום החומרה ואז יכול להיווצר מצב בו לקוחות קיימים של חומרת סאן ימצאו במצב לא נוח. אני נוטה להאמין שאורקל תבחר לצמצם את תחום החומרה מכיוון שתחום זה הנו תחום בעל מתח רווחים די נמוך לעומת התוכנה והשירותים. במידה ותישאר אורקל עם תחום החומרה היא תזדקק לגוף שירותים גדול ואולי תרכוש ספקים בתחום השירותים כמו Tata או CSC או אחרים.
ישנם מוצרים רבים אשר נמצאים גם בפלטפורמה של סאן וגם בפלטפורמה של אורקל – לדוגמה כל מה שקשור לעולם ה- SOA והקישוריות. לאורקל היו בעצמה פתרונות ולאחרונה רכשה את BEA כאשר סאן רכשה בזמנו את אחד המובילים seebeyond. איזה מוצרים יישארו? כנ"ל לגבי שרתי יישומים ) application servers ), אבטחת מידע ועוד.
חברת סאן השקיעה רבות בנושא של open source - כל מוצריה היו בחזקת open source – ניתן היה להוריד אותם ולהשתמש ללא תשלום. האם מדיניות זו תימשך?
השלכות לגבי הרכישה בישראל תלויות כאמור בהתייחסות של אורקל לתחום החומרה. במידה ואורקל תמשיך לקדם את תחום החומרה תהינה חברות רבות בדילמה. האם לדחוף פתרונות חומרה של אורקל(סאן) או לדחוף פתרונות חומרה ותוכנה מתחרים.
כיום סאן מיוצגת בתחום החומרה בעיקר על ידי אמת מחשוב ומלמ תים אשר לשניהם ערוצי חומרה נוספים ורלוונטיים. מצד שני תוכל אורקל לקדם גם פתרונות משולבים של חומרה ותוכנה מבוססים על ידי אותו ביית וזה יכול לסייע למשווקים השונים.

לסיכום – התפתחות מרעישה שתוצאותיה מרחיקות לכת.


תגובה 1:

Unknown אמר/ה...

פיספוס נוסף למייקל דל !
רכישת SUN על ידי דל הייתה ממצבת אותה בתחום האנטרפרייז ובתחום התוכנה, שלישית ליבמ ו HP
כנראה שדל רוצים להיות יותר כמו אפל ומשקיעים יותר בניידים מעוצבים וכו'
כל הכבוד לאורקל על המחטף, יבמ לאורך זמן תפגע קשות מהמהלך בייחוד בתחום התוכנה