תחרות אמיתית

העובדה שלקוח מקבל 5 או 10 הצעות מחיר אינה מרמזת על כך שקיימת תחרות אמיתית. במקרים רבים לקוח בונה מכרז ומבקש הצעות מחיר ממספר ספקים\משווקים. הצעת מחיר אשר תנאיה הגבילו את מספר היצרנים ליצרן אחד או שניים. במקרה כזה יכול הלקוח לקבל הצעות מחיר רבות, לבחור את ההצעה הנמוכה ביותר לחשוב שהוא קיבל מחיר מצוין. אולם, ברוב המקרים לפחות בתחום החומרה, היצרן או לייתר דיוק הסניף המקומי בישראל של היצרן, מעדיף אחד מהמשווקים\ספקים ויאשר לו הנחה גדולה יותר. העדפת המשווק\ספק תסתמך על דברים כמו ניסיון קודם של המשווק\ספק אצל אותו לקוח, מחוייבות גדולה יותר של המשווק\ספק למוצר או כל שיקול אחר. והתוצאה היא שבפועל היצרן הוא זה שבוחר את המשווק\ספק וכמעט קובע את המחיר - למרות שבפועל מוצעות הצעות מחיר רבות.
לסיכום תחרות בין משווקים\ספקים שחסרה מימד של תחרות על המוצר אינה תחרות. בכדי לצור מצב של תחרות אמיתית יש להשאיר בזמן קביעת תנאי הסף מספר יצרנים רב ככל האפשר.

אין תגובות: