תמונת המצב של ניהול שינויים

להלן תמונת המצב של ניהול שינויים בישראל אצל ארגונים מובילים. בעקרון, מי שאחראי על השינוי ועל הפצת התוכנה שנגזרת ממנו הוא מנהל הפרוייקט. מעבר לכך בארגון נמצא בדרך כלל גם מנהל השינויים שהוא גוף שאחראי על כל השינויים גם יחד (לעיתים הוא גם מנהל התפעול). מנהל הפרוייקט דואג לביצוע כל הבדיקות הנדרשות (QA כולל load test אם נדרש) ודואג לכל האישורים הנדרשים (אבטחת מידע...). ישנו טופס של השינוי שכולל את הדרישות מכל מי שמעורב בשינוי. לדוגמה, להחליף את ה- DLL אצל המשתמשים מסוג X ולפתוח את הפורט הספציפי ב- FW וכד'. לעיתים הטופס הוא ידני ולעיתים ממוחשב ברמה כזו או אחרת. לדוגמה, לעיתים הצהרה על "דרגת סיכון" של השינוי. ואז ה- flow של הטופס משתנה. אחד הנושאים שמטופלים בטופס הוא סיטואציה של roll-back במידה והשינוי לא מצליח. יש לציין שחלק אינטגרלי מהטיפול בשינוי הוא צוות השליטה והבקרה שצריך לדאוג לכך שה- agents יותקנו עם ספים מתאימים ושהתמונה העסקית שמתקבלת בקונסול רלוונטית.
כמו כן מתבצעת בארגון ישיבת שינויים שבועית או פעמיים בשבוע שבה דנים בשינויים שאמורים להתבצע וגם דנים בשינויים שהתבצע קודם ומסיקים מסקנות.
כל השינויים בייצור חייבים לעבור תהליך מסוג זה. זאת תמונת מצב קיימת אצל ארגונים רבים בישראל – אנחנו בטוחים שגם בבנק הפועלים.
סוגיה לא פשוטה שקשורה לסיטואציה זו היא טיפול בתקלות חומרה. תקלות חומרה מחייבות טיפול מיידי ולעיתים מתבצעים שינויים בייצור ללא מילוי של הנוהל וגם לעיתים קשר חומרה מתקלקלת ומחליפים אותה בחומרה זה, ישנה גישה שטוענת ששום דבר לא השתנה ולכן אין מה לדווח מבחינת ניהול שינויים.

6 תגובות:

ישראל פטשניק אמר/ה...

הבעיה היא שאנחנו כאילו ממציאים את הגלגל או את הבעיה בדיון הזה.
מי שמקורב לנושאי ניהול הנדסיים, יודע שיש במפעלים הנדסיים תהליכי ניהול שינוי מאוד מסודרים. כולל שימוש במטודולוגיות וכלים מובנים. PLM - Product Life Cycle Managment
היא המטודולוגיה והכלים בהם מנהלים ועוקבים אחר שינויים המוצר. בין אם השינוי הוא שינוי חומרה, תוכנה, תכנון, יצור , בדיקות קבלה, הוראות יצור וכו. הכל חייב להיות מנוהל.
ECP - Engineering Change Proposal
ECO - Engineering Change Order
ECC - Engineering Change Commitee
כל אלה מושגים שחיים בקרבנו כבר עשרות שנים. אבל עדיין לא חלחלו במלואם לתחום פתוח התוכנה. כי בתחום פתוח התוכנה יש חוסר בנוהלים, שיטה, ומטודולוגיה. ויש תהליך אין סופי של המצאת הגלגל.

Pini Cohen אמר/ה...

ישראל, תודה רבה על התגובה. אני מסכים ב- 100% ורוצה להוסיף שבתחום מערכות המידע יש גם קצב שינויים מאוד גדול לעומת רובן המכריע של המערכות ההנדסיות - עדכוני patch של אבטחת מידע, שינויים קטנים כמו הזזת שדה במסך וכד'. כלומר יש המון שינויים שצריך לטפל בהם כל הזמן ומהר על ידי גורמים שונים.

ישראל פטשניק אמר/ה...

היי פיני
צריך להבחין בין תקוני תוכנה יזומים על ידי ספקי התוכנה למיניהם (patch ) שגם אותם צריך לנהל.
לבין שינויים שיפורים תוספות פתוחים, קסטימזציה, במערכות ביוזמת הלקוח.
שהם בכל מובן ועניין כשינוי הנדסי וצריך להיות מטופלים באותו אופן.

אחתך הבעייות היא שמטודולוגית הטיפול בשינויים הקיימת בסביבה הנדסית עדיין לא הופנה במערכות מידע. אחת הסיבות היא הקלות הבלתי נסבלת בה יש לתכנתים גישה לקוד המקור ולטבלאות.

דרך אגב זו אחת הסיבות בגללן בחרתי בזמנו ב- SAP ולא באורקל.

Unknown אמר/ה...

לדעתי, נושא ניהול השינויים המוזכר כאן כולל עוד מספר היבטים שיש לתת עליהם את הדעת, בנושא לנושא העברת השינוי לסביבת הייצור, שבו התמקדה הכתבה. היבטים אלו כולל בין השאר:
1. ניהול כל תהליך השינוי, החל משלב ניהול הדרישה, ניהול המימוש (והמשאבים שהוא דורש), שלבי הבדיקות, הדרכות המשתמשים ושלב העברה לייצור. לצערינו, במקרים רבים תהליך השינוי לא עובר דרך כל התחנות האלו, ואז מגיעים למצבים של באגים שמתגלים בייצור, משתמשים שלא מבינים מה קרה למערכת וכדומה.
2. ניתוח השפעת השינוי על הסביבה – כאן באים לידי ביטוי מערכות ה-CMDB ותיעוד ארכיטקטורת המערכת, אשר מאפשרים לוודא שכל הגורמים והמערכות הקשורים לשינוי יודעים על בואו והתכוננו בהתאם :-)
3. מי הזיז את הגבינה שלי? אחד ההיבטים הפחות נעימים של שינויים הוא האפקט של השינוי על מערכות ותהליכים אחרים. התוצאה: תקלות שלוקח זמן לגלות את מקורן. גם פה, נושא ה-CMDB הוא המפתח להתמודדות עם התופעה (בשילוב תיעוד מפורט ונגיש של השינוי, כמובן)

בברכה,
חנוך בן-דוד

הבלוג של אלון אמר/ה...

המממ...
קודם כל הייתי עושה הפרדה ברורה בין טיפול בתקלות שבר למינהם לבין תחזוקה מתוכננת (בצורה של הצגת שו"שים כאלו ואחרים).

SAP מהונדסת בצורה מאד אלגנטית בפן של ניהול השינויים ובכלל כל תהליכי הפיתוח תחת ה-SOLUTION MANGER ממוקצעים להפליא.

ארגונים בעלי מערכות LEGACY מחוייבים להשקיע ביצירה של מבנים ארגוניים (ומערכות מידע מסייעות) להבנייה של תהליכים אלו.

אני יכול לומר, בצניעות, שבארגון בו אני נמצא (בנק לאומי כזכור) המתודולוגיות הללו ממומשות בצורה משביעת רצון. ברור שיש מה לשפר, ואולי טוב שכך, אך התהליכים בעיקרם נכונים..

אלון

Pini Cohen אמר/ה...

תודה רבה על ההערות החשובות.
ממה ששמתי לב לארגונים שנמצאים בסביבת legacy - MF יש בדרך כלל תהליכי שינוי וגם טכנולוגיות תומכות (endevor) טובים הרבה יותר מב- OPEN. בזמנו אגב קיימנו מפגש שולחן עגול ב נושא ושם עלו דוגמאות של בעיות בתחום - אני מצטט דוגמה - לקוח מוריד קו תקשורת שמשמש לגיבוי ופתאום אפליקציה בייצור מפסיקה לעבוד. הסיכום מופיע ב- לינק