מתי הזמן לחלון חדש? New Windows Desktop

לאחרונה התפרסמו ידיעות (או לייתר דיוק שמועות) לגבי תאריך היציאה של גרסת ה- Windows Desktop הבאה גרסה 8. על פי פרסום הבלוג דובר על יציאה לשוק של עוד כשנתיים כלומר באוקטובר 2012.
הוצאה של גרסת Windows חדשה הנה משמעותית ביותר עבור מיקרוסופט, לקוחתיה וקהל השותפים שלה כאשר ישנם שיקולים מנוגדים לגבי הקצב האופטימלי של יציאת הגרסאות החדשות.
המשתמשים הביתיים, יצרני החומרה והתוכנה והאינטגרטורים, כולם בעד קצב שחרור גרסאות מהיר. המשתמשים הביתיים רוצים לעבוד במוצרים חדשים ו"נוצצים" ולא במוצרים ישנים ו"מאובקים". יצרני החומרה משוכנעים שגרסאות חדשות של Windows יאפשרו להם למכור חומרה מתקדמת יותר ולפיכך גם יקרה יותר. יצרני התוכנה יצטרכו להתאים את התוכנה שלהם לגרסה החדשה של Windows כלומר להוציא גרסה חדשה של המוצר וזהו טיען משכנע מבחינתם למכירות חדשות של מוצרים או למכירות של שירות עדכוני תוכנה. באותו אופן האינטגרטורים המטמיעים מוצרי מיקרוסופט ישמחו מאוד לבצע פרוייקטים להטמעת הגרסה החדשה של Windows.
מצד שני ישנה התנגדות לקצב שחרור גרסאות מהיר של Windows Desktop. תהליך הוצאת הגרסה עצמו הוא תהליך מסובך ויקר למיקרוסופט עצמה. מדובר על בדיקות מקיפות ביותר בעלות היקף חסר תקדים. בגלל לקחי העבר, במיקרוסופט יש הקפדה על איכות הרבה יותר מחברות מקבילות ומארגוני IT . להערכתנו מיקרוסופט משתמשת בפי 3 בודקי תוכנה לעומת מקבילים בתעשייה ומשמעות "אריזת הגרסה" היא עלויות של מליוני דולארי רבים דבר שפוגע ברווחיות של מיקרוסופט ומהווה משימה קשה לביצוע.
התנגדות קשה לא פחות נמצאת בקרב הלקוחות הארגוניים. שדרוג גרסה אצל ארגונים גדולים מחייב בין הייתר – בדיקה של תאימות מערכת ההפעלה החדשה למערכות הקיימות בארגון, אריזת ה- IMAGE החדש, שדרוגי חומרה, הדרכת מרכז השירות והדרכת המשתמשים עצמם. מדובר בתהליך יקר שאורך כמה חודשים במקרה הטוב עד שנה וחצי ויותר בארגונים בעלי אלפי משתמשים. כלומר המשתמשים ארגוניים דווקא מחפשים יציבות ומבחינתם קצב הוצאת גרסאות מהיר של Windows Desktop הנו בהחלט "עונש". לכן ישנם ארגונים שמדלגים על גרסאות. לדוגמה ארגונים רבים שהשתמשו ב- Win98 דלגו על Windows ME והטמיעו Windows XP. באותו אופן ארגונים דלגו על Vista (שהייתה מוצר בעייתי) וכעת מטמעים Windows7. שיקול רלוונטי נוסף הוא צמידות בין Windows Desktop לגרסאות של Microsoft Office. לקוחות רבים מעדיפים לבצע שדרוג לשני מוצרים אלו יחד בעיקר בכדי לחסוך בעלויות הבדיקות וההדרכה. נכון להיום ארגונים רבים בישראל מטמיעים הן Windows 7 והן Office 2010 והתגובות מהשטח הנן טובות.
ואולם, הוצאת Windows Desktop בתדירות נמוכה עלולה לפגוע בצורה קשה בהכנסה החשובה ביותר של מיקרוסופט מהארגונים העסקיים, שירות ה- Software Assurance. כאשר רוכשים מוצרים מיקרוסופט (כמו גם מוצרי תוכנה אחרים) ניתן לרכוש את המוצר עם עדכוני תוכנה וללא עדכוני תוכנה אשר נקראים אצל מיקרוסופט Software Assurance. רכישה זו נותנת זכות ללקוחות להנות מכל גרסה חדשה של המוצר שתצא במהלך הסכם ה- Software Assurance. הוצאת גרסאות של Windows Desktop (או כל מוצר אחר) בתדירות נמוכה מורידה את הכדאיות של רכישת ה- Software Assurance . חשיבות הכנסות אלו לתזרים של מיקרוסופט הנה עצומה. לא רק בגלל סכום ההכנסה אלא גם בגלל שמדובר בהכנסה קבועה וצפוייה מראש, סוג ההכנסות שגורם לארגונים לגדול ולצמוח. זאת לעומת הכנסות ממכירת מוצרים חדשים, הכנסה שאינה קבועה, אינה צפוייה ומחייבת מאמץ מכירתי גדול בכל פעם מחדש.
ולכן, בסיכומו של דבר, התדירות הרשמית של הוצאת גרסת מערכת ההפעלה כל 3 שנים הנה פשרה בין השיקולים השונים כאשר בפועל הלקוחות הארגוניים בישראל "מצביעים ברגליים" (או לייתר דיוק "מצביעים בארנק") לטובת רכישת Software Assurance , רכישה שצופנת בחובה הטבות נוספות כגון שירות משופר, הדרכות שמיקרוסופט מממנת וכד'.
עם זאת שינויים בשוק עשויים להקשות על מיקרוסופט בתחום זה. הפופלאריות של מתחרים חזקים בתחום המשתמשים הביתיים – Google ו- Apple תגרום בסופו של דבר גם לזליגה של טכנולוגיות אלו גם לארגונים. טכנולוגיית ה- HTML5 שתבשיל תוך מספר שנים תגרום לכך שאפליקציות רבות יעבדו בצורה טובה מאוד גם דרך ממשק הדפדפן, דבר שיחזק מאוד את תפיסת ה- SAAS ותפיסת הענן בכלל. מיקרוסופט משקיעה רבות בתחום זה באמצעות השקת WindowsLive , Azure ויוזמות רבות אחרות. למיקרוסופט יש נכסים עצומים בתחום תחנות הקצה, המשתמשים הביתיים והארגוניים ואולם שינויים אלו ישפיעו בסופו של דבר המודל העסקי שכל כך היטיב עם מיקרוסופט. בסופו של דבר מיקרוסופט עשוייה גם לשנות את קצב הוצאת הגרסאות של Windows Desktop כמו גם את קצב הוצאת הגרסאות של מוצריה האחרים


אין תגובות: