טכנולוגיה היא לא תחליף לתהליך

לאחרונה הוזמנתי לאחד הלקוחות בכדי לתת את חוות דעתי בנושא של CMDB. ארגון זה מבצע מספר פרויקטים בתחום התפעול וכעת שוקל האם גם להיכנס לנושא של CMDB. בדיון שקלנו את היתרונות והחסרונות בכניסה לטכנולוגיה בסיטואציה הספציפית של אותו ארגון. במסגרת הדיון עלה מקרה שבו מפתח ביצוע שינויים בשרתים בייצור ללא אישור מתאים, שינוי שהביא בסופו של דבר לפגיעה בזמינות מערכות ולאובדן נתונים.
אני עצרתי את הדיון ושאלתי שאלות לגבי נוהל שינויים שקיים בארגון. מסתבר שבגלל סיבות היסטוריות, תהליכי שינוי שצריכים התייחסות של גורמי פיתוח ותשתיות גם יחד לא מטופלים בצורה מיטבית – אין טפסי שינוי , אין ישיבות שינויים להכנסה לייצור וכד', לפחות בחלק מהמערכות.
ל- CMDB ולטכנולוגיות רבות נוספות יש פוטנציאל גדול בשיפור תהליכי השינוי אולם, ללא שינוי של תהליכים בארגון, שינוי שלא קשור לטכנולוגיה וקשור יותר לתחום של "פוליטיקה ארגונית" , דבר לא ישתנה. גם אם תותקן מערכת שמטרתה לטפל בניהול שינויים , מערכת כמו CMDB, דבר לא ישתנה.
לסיכום, באופן כללי טכנולוגיה אינה תחליף לתהליך וספציפית, ללא שיתוף פעולה של כל הגורמים ב- IT , לא ניתן לבצע תהליך ניהול שינויים מיטבי.
להלן הפניה לסיכום של מפגש שולחן עגול שקיימנו בנושא יישום CMDB.


אין תגובות: