מי עוצר את הענן?

מחשוב מבוסס ענן הנה אחת הטכנולוגיות שצומחות בקצב המהיר ביותר - בייחוד בתקופה הנוכחית שבה "כל שקל חשוב". מחשוב מבוסס ענן, הן "ענן פרטי" והן "ענן ציבורי", מבטיח אפשרות קיטון וגידול בצורה טבעית, זמינות ואמינות ועוד. ההבטחה מדבר של חסכון של פי 10 בעלויות !
אולם, אחד הגורמים שמעקב את הכניסה לטכנולוגיה זו, מלבד שאלות לגיטימיות של לקוחות לגבי אבטחת מידע, SLA וכד' הוא דווקא ספקי ה- IT הגדולים.
לספקי ה- IT גדולים (גדולים כמו IBM, HP, Microsoft ORACLE SUN וכד') יש פתרונות עסקיים והצעות טכנולוגיות מעניינות שמתבססות על מחשוב מבוסס ענן. אולם מסתבר שבתוך הספקים עצמם ישנה אופוזיציה לא קטנה לתהליך.
לדוגמה, אם ספק IT גדול מציע לאחד מלקוחותיו לבנות "ענן פרטי" הרי שגוף השירותים של אותו ספק יבצע פרוייקט גדול ומורכב. אולם, מכיוון שעקב יעילות מקסימלית מחשוב ענן חוסך על פי הערכות פי 4 או אפילו פי 5 מסך הציוד שאמור להרכש ללא מחשוב ענן, הרי שאנשי מכירות החומרה ימכרו רבע או חמישית ממה שהם היו אמורים למכור! זאת ועוד, למרות שאנשי השיווק של הספקים הגדולים כבר "שרים את שירת הענן" בצורה טובה, לא תמיד נבנו מודלים מתאימים של תגמול לאנשי המכירות. ולפיכך, ישנה התנגדות מביית לטכנולוגיה זו. הדבר נכון גם לגבי ספקי חומרה וגם לגבי ספקי תוכנה.

לסיכום, השוק, הן המשתמשים הסופיים והן הספקים, עוד צריכים לעבוד כברת דרך עד שנראה תזוזה משמעותית לכיוון הענן. זאת ועוד - ספקים שלא ידעו לעדכן את מודלי התמחור שלהם לטובת הענן - יפסידו הזדמנויות לטובת ספקים שישכילו לבצע מהלך זה.

תגובה 1:

Unknown אמר/ה...

עוד סיבה זה הvendor lock-in שיש כרגע במיוחד בפתרונות PaaS (כמו EC2 או Azure)

ארנון